BankID Logo

Snart kan du ikke lenger bruke BankID på mobil

BankID på mobil avvikles nå i høst til fordel for BankID-app. Utfasingen skjer for å øke brukernes sikkerhet og for å legge til rette for fremtidige ID-tjenester.

Snart forsvinner BankID på mobil til fordel for BankID på app

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og dette har allerede begynt. Utfasingen skjer for å kunne gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.

Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene. BankID på mobil fases ut gradvis.

Stopper nye aktiveringer

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. Vi anbefaler derfor at du laster ned appen med en gang og begynner å ta den i bruk.

BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert. Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Dersom dette er tilfelle må du da velge app eller kodebrikke som alternativ.

Må ha aktivt BankID-sertifikat

Noen kan også oppleve problemer med å få aktivert appen, da dette krever et BankID-sertifikat fra banken. Dette er ikke det samme som BankID på mobil.

Dersom du har benyttet BankID på mobil kan du oppleve at ditt BankID-sertifikat er utløpt, hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid. Du får da ikke aktivert BankID-appen.Er dette tilfelle kan du ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 74 08 63 00. 

Les mer om BankID-apppå Vipps AS sine nettsider

BAPP

BankID-app

Nå kan du laste ned BankID-app som skal erstatte BankID på mobil.

  • Raskere innlogging
  • Du slipper kodebrikke
  • Økt sikkerhet mot svindel

Slik kommer du i gang med BankID-appen

  1. Last ned BankID-app for Iphone eller Android. (Du må ha IOS11/Android 6 eller nyere)
  2. Aktiver appen. du velger selv om du vil aktivere med BankID eller BankID på mobil.
  3. Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger blir det enklere å bruke BankID-appen.

Har du problemer med å få aktivert appen?

Noen kan også oppleve problemer med å få aktivert appen, da dette krever et BankID-sertifikat fra banken.

Dersom du har benyttet BankID på mobil kan du oppleve at ditt BankID-sertifikat er utløpt, hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid. Du får da ikke aktivert BankID-appen. Er dette tilfelle kan du ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 74 08 63 00. 

Slik logger du inn med BankID-appen:

  1. Velg "BankID"
  2. Velg "BankID-app" som metode
  3. Godkjenn varsel på telefonen
  4. Skriv inn BankId-passordet ditt. Det vil bli mulig å logge inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode senere.

Spørsmål og svar om BankID-appen

Skjer det ingenting etter at du har fylt ut fødselsnummeret ditt?
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Du må åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.
Skjer det ingenting etter at du har godkjent i appen?

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundesenteret vårt på74 08 63 00.

Hva koster det å bruke app som kodebrikke?
Det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.
Hva skjer om jeg får ny telefon?

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. 

Last ned BankID-appen på den nye telefonen din, og aktiver appen med BankID-appen på den gamle telefonen. Så er BankID-appen klar på ny telefon.

Kan jeg kaste kodebrikken nå?
Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra oss. Du må for eksempel ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden aldri mer trenger kodebrikken.
Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?

Apper er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke, oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Mann med telefon

Bruker du BankID på mobil og lurer på hvorfor du skal bytte til BankID-app?

  • Bytter du mobiltelefon, trenger du BankID-appen for å sette opp BankID på mobil på nytt.
  • I noen tilfeller trenger du BankID-appen for å signere papirer.
  • Noen mobiloperatører tar betalt for bruk av BankID på mobil. BankID-appen er gratis.